söndag 29 juli 2012

Mamma Kerstis Goda Gele

Gjorde gelè häromdagen efter min mammas recept som vi här hemma
tycker väldigt mycket om. Har lovat att Ni ska få receptet så här kommer det.




Mamma Kerstis Goda Gelè


3 liter ej för mogna röda vinbär
2dl vatten 
1 kg strösocker till varje liter saft



Gör så här:
Koka sakta upp vinbären och vattnet & låt sen småkoka i knappt 20 min, inte
längre för då förstörs det naturliga gelèämnet i vinbären.
Ställ  "koket" i en silduk & låt det stå till nästa dag, då saften mäts, kokas upp hastigt
och skummas.
Lyft av grytan, rör i sockret under omrörning men det får endast röras högst 5 min. 
Hälls därefter upp i små, varma glas.
När gelèn kallnat så avsluta med att försluta med paraffin.
Önskas gelén fastare så uteslut vattnet som kokas med bären.

Lycka till<3




...håller tummarna att Ni har vinbär och provar att göra gelè för det är både enkelt & jättegott.
Hoppas Ni haft en bra helg. Min har innehållet cykelturer, god mat, gemenskap
 & minigolf med vänner.
Ha en bra start på veckan nu så hörs vi snart igen.


3 kommentarer:

  1. Så gott med hemgjord gelé! tack för receptet!
    Ha det bra!
    kram

    SvaraRadera
  2. Gelé är så himlans gott! Jag är svindålig på att göra sånt själv. Förlitar mig helt på min mamma :)

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt med gamla ärvra recept och en och annan tanke går säkert till lilla mamma.Tänk vad jag kan längta efter smaker som inte längre finns: mormors papparkakor, faster Lillys lufsa och annat som de tog med sig i graven.

    SvaraRadera